Jak pokonać złe nawyki

Jak pokonać złe nawyki?

Podobno około dziewięćdziesiąt procent tego co robimy to są nasze nawyki. Niestety nie wszystkie nawyki są czymś dla nas dobrym, nie wszystkie nam służą. Czym tak naprawdę są nawyki? To wypracowywane, powtarzane wielokrotnie, wręcz automatycznie wytrenowane zachowania i reakcje, które „odpalają” się automatycznie w określonych okolicznościach. To co charakteryzuje te nawyki, to ich „bezmyślne” wręcz stosowanie w zaistniałych sytuacjach. Co to znaczy ”bezmyślne”? Realizujemy je, często nie zastanawiając się nad tym, podświadomie, jakby poza naszą kontrolą. Przykłady? Zamknąłem dom po wyjściu z niego? A czy na pewno wyłączyłem żelazko, kuchenkę, światło? Czy zamknąłem samochód po zaparkowaniu? Itp. … Oczywiście najczęściej po sprawdzeniu okazuje się, że zrobiliśmy  nawykowo to, o co obawialiśmy się, choć żeśmy o tym w momencie wykonywania tej czynności nie myśleli. Oczywiście poza codziennymi czynnościami do sfery nawyków należą nasze przyzwyczajenia żywieniowe, korzystanie z różnego rodzaju używek  czy natrętne myśli pchające nas do robienia rzeczy, które niekoniecznie muszą nam dobrze służyć. Jednym słowem – poza nawykami, które ułatwiają nam życie, dbają o nasze bezpieczeństwo, korzystamy również z nawyków dla nas szkodliwych, złych z założenia, utrudniającymi nam życie. Aby poprawić jakość naszego życia, powinniśmy te nawyki zacząć odróżniać, kategoryzować  i po dokonaniu selekcji – nad zmianą tych złych, szkodliwych – zacząć intensywnie pracować.

Jak pracować nad zmianą złych nawyków?

Jest kilka teorii uczących jak złe, szkodliwe nawyki zastępować dobrymi, pozytywnymi. Ponieważ do powstania nawyków był potrzebny czas (najczęściej mówi się że proces powstawania nawyku trwa od trzech tygodni do nawet kilku miesięcy), do zmiany nawyku też będziemy potrzebowali podobnego czasu. Wymagać to będzie od nas samodyscypliny, samozaparcia, wytrwania w podjętym postanowieniu zmiany. Jedna z metod mówi, że aby dokonać skutecznej podmiany złego nawyku w dobry – będziemy potrzebować świadomego działania przez okres minimum dwudziestu jeden dni. Ale jest jeden warunek – jeśli podczas tego kresu znowu wrócimy do starego nawyku lub zaniedbamy realizację nowego – proces odliczania będziemy musieli rozpocząć od nowa – aż do zwycięskiego końca.  Bardzo ważnym czynnikiem wspomagającym nasze postanowienie zmiany, jest zakomunikowanie jej „światu” – bliskim, życzliwym nam osobom, przyjaciołom. Pełni to rolę nadzwyczaj motywującą, gdyż zazwyczaj kiedy komunikujemy chęć zmiany innym, dopytują nas jak nam idzie, mobilizując nas do wysiłku zmiany, do dalszej pracy nad sobą.

Przygotuj się na zmiany

Aby skutecznie przeprowadzić zmiany trzeba się do nich dobrze przygotować. Przemyśleć i wytypować  te nawyki, które najbardziej nam dokuczają. Kiedy już sporządzimy listę nawyków do zmiany, należy się do nich wszechstronnie przygotować. Przygotowanie to winno  zawierać w sobie zarówno przekonanie wewnętrzne jak i potrzebne pomoce materialne. Systematyczna zmiana i pozyskanie wsparcia życzliwych nam ludzi pozwoli na podtrzymanie nas w podjętych postanowieniach. A trwanie w nowym nawyku pozwoli nam te planowane zmiany utrwalić. Ogłoszenie „światu” dobrej nowiny o każdej dokonanej skutecznie zmianie nawyku będzie dla nas zarówno nagrodą jak i kolejnym impulsem do dalszej pracy nad sobą. Powodzenia!

Autor 

Michał Świerczek (Terapeuta uzależnień)

Posiada olbrzymie doświadczenie życiowe i zawodowe. Od 1986 roku brał udział w wielu projektach,   szkoleniach, warsztatach, związanych z tematyką uzależnień i z problemami współuzależnienia. Współtwórca   wielu inicjatyw trzeźwościowych i samopomocowych

 

 



Comments (0)


Leave A Comment

Required fields are marked *. Your email will not be published or shared.

KATAGORIE

  • Avatar

    cordelia sandra skomentował Jak rozmawiać z alkoholikiem, aby posłuchał?

    Thank you Thank You Very much Doctor Otonokpo for making my ex boyfriend come back to me. I am Cordelia Sandra from Brazil and i am putting this testimony here too because i want to share my testimony of how i was helped by Doctor Otonokpo within 48 hours of contacting him. Yes, it was last week my ex boyfriend returned to me after i contacted Doctor Otonokpo. My boyfriend was always going back to meet his ex girlfriend because he never really left her. Her name was Sophie. I didn't know how it happened one day after breakfast that i saw him looking at his ex girlfriend's picture on Facebook and I flared at him that he doesn't care about him and he was with me and still thinking about his ex although we have been dating for 6 months. He stormed at me and left the house and never returned. I was heartbroken and wanted him to come back. I was in a nightclub with friend one evening that I saw him with Sophie there, I was humiliated that night and I regretted going there only to see him there. I went online after some days and found Doctor Otonokpo and read about him and I contacted him to help me get him back. I must say that within 48 hours, my boyfriend came back to me and pleaded for leaving me. Is this how spell works so fast? Please, if you want help, contact Doctor Otonokpo too to help you at otonokpotemple@gmail.com
    Call/WhatsApp +2348114129781

    Avatar

    Basta skomentował Ile trwa odwyk alkoholowy ?

    3 lata po terapii nie pije i jestem bardzo szczesliwa.

    Avatar

    skomentował Ile trwa odwyk alkoholowy ?

    @Kate:

    Avatar

    Wojciech kukiela SW16 5RZ Sreatham comon skomentował XANAX – uzależnienie od XANAXU

    Jestem uzależniony od alprazolam i chyba tramadol prz
    Ypuszczam że do do dwóch miesiącach będę miał wymiane biodra potrzebuje ogromnej pomocy chce.normalnego
    Zycia rower marzy mi powrot do partnerki
    Próbowałem 4dni i 8 dni nie wytrzymałam
    Jestem zdesperowany proszę jakos mi pomóc PROSZE!!
    !

printFrom: https://terapie.net.pl/pomoc-dla-rodzin/2020-01-16/jak-pokonac-zle-nawyki.html
Accessibility statementHome pageSite mapSearchContactUp
Telefon
Wiadomość
Adres: https://terapie.net.pl/pomoc-dla-rodzin/2020-01-16/jak-pokonac-zle-nawyki.html