Jak pokonać złe nawyki

Jak pokonać złe nawyki?

Podobno około dziewięćdziesiąt procent tego co robimy to są nasze nawyki. Niestety nie wszystkie nawyki są czymś dla nas dobrym, nie wszystkie nam służą. Czym tak naprawdę są nawyki? To wypracowywane, powtarzane wielokrotnie, wręcz automatycznie wytrenowane zachowania i reakcje, które „odpalają” się automatycznie w określonych okolicznościach. To co charakteryzuje te nawyki, to ich „bezmyślne” wręcz stosowanie w zaistniałych sytuacjach. Co to znaczy ”bezmyślne”? Realizujemy je, często nie zastanawiając się nad tym, podświadomie, jakby poza naszą kontrolą. Przykłady? Zamknąłem dom po wyjściu z niego? A czy na pewno wyłączyłem żelazko, kuchenkę, światło? Czy zamknąłem samochód po zaparkowaniu? Itp. … Oczywiście najczęściej po sprawdzeniu okazuje się, że zrobiliśmy  nawykowo to, o co obawialiśmy się, choć żeśmy o tym w momencie wykonywania tej czynności nie myśleli. Oczywiście poza codziennymi czynnościami do sfery nawyków należą nasze przyzwyczajenia żywieniowe, korzystanie z różnego rodzaju używek  czy natrętne myśli pchające nas do robienia rzeczy, które niekoniecznie muszą nam dobrze służyć. Jednym słowem – poza nawykami, które ułatwiają nam życie, dbają o nasze bezpieczeństwo, korzystamy również z nawyków dla nas szkodliwych, złych z założenia, utrudniającymi nam życie. Aby poprawić jakość naszego życia, powinniśmy te nawyki zacząć odróżniać, kategoryzować  i po dokonaniu selekcji – nad zmianą tych złych, szkodliwych – zacząć intensywnie pracować.

Jak pracować nad zmianą złych nawyków?

Jest kilka teorii uczących jak złe, szkodliwe nawyki zastępować dobrymi, pozytywnymi. Ponieważ do powstania nawyków był potrzebny czas (najczęściej mówi się że proces powstawania nawyku trwa od trzech tygodni do nawet kilku miesięcy), do zmiany nawyku też będziemy potrzebowali podobnego czasu. Wymagać to będzie od nas samodyscypliny, samozaparcia, wytrwania w podjętym postanowieniu zmiany. Jedna z metod mówi, że aby dokonać skutecznej podmiany złego nawyku w dobry – będziemy potrzebować świadomego działania przez okres minimum dwudziestu jeden dni. Ale jest jeden warunek – jeśli podczas tego kresu znowu wrócimy do starego nawyku lub zaniedbamy realizację nowego – proces odliczania będziemy musieli rozpocząć od nowa – aż do zwycięskiego końca.  Bardzo ważnym czynnikiem wspomagającym nasze postanowienie zmiany, jest zakomunikowanie jej „światu” – bliskim, życzliwym nam osobom, przyjaciołom. Pełni to rolę nadzwyczaj motywującą, gdyż zazwyczaj kiedy komunikujemy chęć zmiany innym, dopytują nas jak nam idzie, mobilizując nas do wysiłku zmiany, do dalszej pracy nad sobą.

Przygotuj się na zmiany

Aby skutecznie przeprowadzić zmiany trzeba się do nich dobrze przygotować. Przemyśleć i wytypować  te nawyki, które najbardziej nam dokuczają. Kiedy już sporządzimy listę nawyków do zmiany, należy się do nich wszechstronnie przygotować. Przygotowanie to winno  zawierać w sobie zarówno przekonanie wewnętrzne jak i potrzebne pomoce materialne. Systematyczna zmiana i pozyskanie wsparcia życzliwych nam ludzi pozwoli na podtrzymanie nas w podjętych postanowieniach. A trwanie w nowym nawyku pozwoli nam te planowane zmiany utrwalić. Ogłoszenie „światu” dobrej nowiny o każdej dokonanej skutecznie zmianie nawyku będzie dla nas zarówno nagrodą jak i kolejnym impulsem do dalszej pracy nad sobą. Powodzenia!

Autor 

Michał Świerczek (Terapeuta uzależnień)

Posiada olbrzymie doświadczenie życiowe i zawodowe. Od 1986 roku brał udział w wielu projektach,   szkoleniach, warsztatach, związanych z tematyką uzależnień i z problemami współuzależnienia. Współtwórca   wielu inicjatyw trzeźwościowych i samopomocowych

 

 


Comments (0)


Pozostaw komentarz

Pola oznaczona * są wymagane. Twój email nie będzie opublikowany ani udostępniony.

KATAGORIE

printFrom: https://terapie.net.pl/pomoc-dla-rodzin/2020-01-16/jak-pokonac-zle-nawyki.html
Accessibility statementStrona domowaSite mapSzukajContactUp
Adres: https://terapie.net.pl/pomoc-dla-rodzin/2020-01-16/jak-pokonac-zle-nawyki.html